Történelem

  Mi mindannyian, akik létrehoztuk a gyűjteményt, és azóta is lelkiismeretesen ápoljuk és gazdagítjuk, fontosnak tartjuk, hogy a hozzánk látogatók megismerkedjenek a magyar motorkerékpár-gyártás technikatörténetével. 
Kérjük, olvassa el Ön is ezt a rövid összefoglalót, és ha felkeltettük az érdeklődését, vegyen részt a Nyílt napunkon!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Csepeli (WM) motorok 1945 előtt

 

  Az 1929-es világgazdasági válságot követően kezdődött el Csepelen az olcsó kismotorkerékpárok gyártása. Az első sikert a "piros-" vagy "szívtankos" típus hozta meg 1931-ben. A sebességváltó nélküli gépből megközelítőleg 1100 példány készült el.

Ezt követte 1936-ban a 86 cm3-es, közel 2 lóerős, 50 km/ó végsebességű TURÁN ("szivartankos"). Ez már igazi segéd-motoros kerékpár volt, 1937-ig közel 1800 darabot gyártottak belőle.

A Turánt igazi kismotorkerékpár követte, a CSEPEL 128-as, 3 LE-s motorral, kétsebességes váltóval, 65 km/ó végsebességgel. A sikeres folytatást azonban nem ez, hanem az újabb segédmotoros típus, a WM-98 jelentette 1939-ben, melyet a motorosok egyszerűen csak "nikkel"- vagy "ezüsttankosnak" hívtak (alsó kép). A hátsó kereket két lánc hajtotta: egyik a pedáloktól, másik a motortól. Külön igényre kétfokozatú váltót is fel lehetett szerelni.

A haditermelésre történő átállás előtti utolsó típusváltozat Csepelen a korábbiaknál lényegesen korszerűbb WM 100/L volt, melyből mindössze 30 példány készült. A történet a háború után folytatódik.

 

A "szívtankos" WM segédmotoros kerékpár prototípusa 1931-ből
(Fotó: Közlekedési Múzeum)

 


(Fotó: Maróti fotógyűjtemény)


"Nikkeltankos" Csepel-100-as kismotor 
(Fotó: Maróti fotógyűjtemény)

 

 12345678910111213

Kövessen bennünket

Válasszon nyelvet!

Ajándékozzon élményt

ajandekkartyafelnott

Lepje meg szeretteit egy ajándék belépővel a Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény nyílt napjára. 

 

További információ

Tekintse meg videónkat

camera-symbol2